Evaluation in the learning process.

Authors

  • José María Foronda Torrico Universidad Católica Boliviana Author
  • Claudia Lorena Foronda Zubieta Universidad Católica Boliviana Author

DOI:

https://doi.org/10.35319/3fyrj312

Keywords:

Evaluation, learning, performance, normotype, meta-evaluation

Abstract

The following article presents the evolution of evaluation models over time, beginning with a historical–logical approach that allows for an analysis of how these models have developed from their origins, leading to a series of propositions and challenges that give rise to more well-founded evaluation methods. These improved models make it possible to consider the impact of evaluable subjects with greater breadth and perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José María Foronda Torrico, Universidad Católica Boliviana

    He holds a PhD in Education Sciences, a Master's Degree in University Teaching, and has diplomas in Management and Strategic Administration of Human Resources, as well as in University Teaching. With a specialty in Human Resources Management and training as a Bachelor of Business Administration

  • Claudia Lorena Foronda Zubieta, Universidad Católica Boliviana

    Professor at the University and Commercial Engineer graduated from the Bolivian Catholic University.

References

Ruiz Aguilera, A. (1996). La investigación educativa. D.F., México.

Carreño Huerta, Fernando (1997). Enfoques y principios teóricos de la evaluación. México: Trillas.

Rojas A., C. y Bringas L., J. A. (1998). La planificación y la evaluación en la dirección universitaria. En Varona, Revista Científico Metodológica, N° 26-27. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, La Habana, p. 30.

Rodríguez E., S. (1998). El proceso de evaluación institucional. En Revista de Educación, N° 315. Ciudad Universitaria, Madrid, p. 29.

Tyler, Ralph. Evaluación educativa. Citado por Valcárcel, N. y Elejalde, A. O. en Técnicas para la medición de la calidad en el aprendizaje. Diplomado de Educación Superior, UMSA, La Paz, Bolivia (1999), p. 19.

Añorga Morales, Julia y otros (2001). Modelo de evaluación de impacto de procesos educativos. En CD-Rom. Doctorado en Ciencias de la Educación, versión 3, CEPI, Sucre, Bolivia, pp. 21, 34.

Gonzales Glez, Daniel y Valcárcel Izquierdo, N. (2001). La evaluación institucional. En CD-Rom. Doctorado en Ciencias de la Educación, versión 3, CEPI, Sucre, Bolivia, pp. 12, 22.

Evaluation in the learning process.

Downloads

Published

2007-05-30

Issue

Section

Otras contribuciones

How to Cite

Evaluation in the learning process. (2007). Revista Perspectivas, 19, 15-30. https://doi.org/10.35319/3fyrj312

Similar Articles

1-10 of 55

You may also start an advanced similarity search for this article.