Behavioral finance, financial literacy, and their impact on financial decision-making, economic well-being, and happiness

Authors

  • Gonzalo Garay Anaya Universidad Católica Boliviana Author

DOI:

https://doi.org/10.35319/eb2rqa77

Keywords:

Happiness, Economic Well-Being, Financial Literacy, Culture, Emotions

Abstract

This research analyzes the effect of behavioral finance, emotions, culture, economic decisions, and financial literacy on: a) economic well-being; and b) people's happiness. In the past, it was believed that individuals were rational and their decisions were not influenced by contextual effects. However, these theories fail to explain strange and irrational economic behaviors. Later research demonstrated that people are not rational and their decisions are influenced by contextual factors. Based on these findings, the present study uses psychological, cultural, and emotional variables to more accurately reflect people's economic behavior. To quantify and test the theory, empirical data were used in combination with multivariate and factor analysis. The study found evidence that emotions, culture, economic decisions, and financial literacy influence people's economic well-being and happiness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gonzalo Garay Anaya, Universidad Católica Boliviana

    Master's Degree in Business Administration from the Bolivian Catholic University "San Pablo", Cochabamba Regional Academic Unit.

References

Aaker, D. (1994). Gestión del valor de la marca. Madrid: Díaz de Santos.

Aaker, D. y Jacobson, R. (2001). The value of brand attitude in high-technology markets. Journal of Marketing Research, noviembre, pp. 485-493.

Alderson, W. (1957). Marketing Behavior and Executive Action. Richard D. Irwin, Inc.

Alarcón, R. (2006). Desarrollo de una escala factorial para medir la felicidad. Interamerican Journal of Psychology, vol. 40, N° 1, pp. 95-102.

Alarcón, R. (2012). Relaciones entre felicidad, género, edad y estado conyugal. Revista de Psicología, vol. 19, N° 1, pp. 27-46.

American Marketing Association (1960). Marketing Definitions: A Glossary of Marketing Terms. R. S. Alexander (Chairman), Chicago.

American Marketing Association (1988). Developing, Disseminating and Utilizing Marketing Knowledge. Journal of Marketing, vol. 52, N° 4, octubre, pp. 1-25.

Ariely, D. (2008). Predictably Irrational: The Hidden Forces that Shape Our Decisions. Nueva York: HarperCollins.

Bateman, Thomas y Snell, Scout (1999). Administración: Una ventaja competitiva. 4ª edición. México: McGraw-Hill.

Behrman, J. R., Mitchell, O. S., Soo, C. y Bravo, D. (2010). Financial Literacy, Schooling, and Wealth Accumulation. National Bureau of Economic Research.

Blanco Pérez, Antonio (2004). Selección de lecturas de filosofía de la educación. Facultad de Ciencias de la Comunicación, Cochabamba.

Boltvinik, Julio (1984). Estrategia de desarrollo rural, economía campesina e innovación tecnológica en México. México.

Cadogan, J. W. y Diamantopoulos, A. (1995). Narver y Slater, Kohli y Jaworski and the Orientation Construct: Integration and Internationalization. Journal of Strategic Marketing, vol. 3, N° 4, pp. 41-60.

CEPAL (1982). La agricultura en América Latina. N° 16, Santiago de Chile.

CEPAL (1984). La agricultura campesina en sus relaciones con la industria. Estudios e Informes, Naciones Unidas, Santiago de Chile.

Chesnais, J. C. (1988). La revancha del tercer mundo. Planeta.

David, Fred (2003). Conceptos de administración estratégica. 9ª edición. México: Pearson.

Díez de Castro, Emilio y García del Junco, Julio (2001). Administración y dirección. 1ª edición. España: McGraw-Hill.

Evans, Dylan (1997). Diccionario introductorio de psicoanálisis lacaniano. Buenos Aires: Paidós.

Freire, Paulo (1999). La educación como práctica de la libertad. 48ª edición. México D.F.: Siglo Veintiuno Editores.

Kotler, Philip (2001). Dirección de marketing: La edición del milenio. México: Prentice Hall.

Kotler, Philip y Armstrong, Gary (1998). Fundamentos de mercadotecnia. 4ª edición. México: Prentice Hall.

Kotler, Philip y Keller, K. L. (2006). Marketing Management. 12ª edición. Prentice Hall.

Laudon, Kenneth y Laudon, Jane (1996). Administración de los sistemas de información. 3ª edición. México: Prentice Hall.

Lucas, Henry (1989). Conceptos de los sistemas de información para la administración. México: McGraw-Hill.

Lusardi, A. y Mitchell, O. S. (2011). Financial Literacy and Planning: Implications for Retirement Wellbeing. National Bureau of Economic Research.

Miller, Jacques-Alain (1997). Introducción al método psicoanalítico. Buenos Aires: Paidós.

O’Brien, James (2001). Sistemas de información gerencial. 4ª edición. Colombia: McGraw-Hill.

Oz, Effy (2001). Administración de sistemas de información. 2ª edición. México: Thomson.

Samuelson, P. A. y Nordhaus, W. D. (1993). Economía. McGraw-Hill.

Stanton, William J., Etzel, Michael J. y Walker, Bruce J. (2000). Fundamentos de marketing. 10ª edición. México: McGraw-Hill.

Tietenberg, T. H. (1985). Emissions Trading: An Exercise in Reforming Pollution Policy. EE.UU.

Behavioral finance, financial literacy, and their impact on financial decision-making, economic well-being, and happiness

Downloads

Published

2015-11-30

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Behavioral finance, financial literacy, and their impact on financial decision-making, economic well-being, and happiness. (2015). Revista Perspectivas, 36, 7-34. https://doi.org/10.35319/eb2rqa77

Similar Articles

1-10 of 112

You may also start an advanced similarity search for this article.