Design of a Balanced Scorecard (Part I)
DOI:
https://doi.org/10.35319/4fkmfb45Keywords:
Balanced Scorecard, Strategic planning, Strategic process, Strategic indicators, Strategic managementAbstract
The Balanced Scorecard (BSC) is a business management tool that helps align the company and its employees strategically to achieve its vision.
To this end, a model is proposed for the development of the Balanced Scorecard, which includes a mission, vision, strategic map, strategic objectives within its four perspectives, and operational objectives and action plans in the operational perspectives.
The cause-effect relationships established between objectives are maintained, along with indicators to evaluate their achievement.
The Balanced Scorecard is a management model that allows for the direction of the implementation of a Strategic Plan or Objectives and translates them into action. It is an information model that enables the organization to stay informed—day by day and in real time—about the progress toward achieving predefined goals.
Downloads
References
KAPLAN, Robert S.; NORTON, David P. (1997). El Cuadro de Mando Integral, 2ª edición. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.
KAPLAN, Robert S.; NORTON, David P. (2004). Mapas Estratégicos: convirtiendo los activos intangibles en resultados tangibles. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.
KAPLAN, Robert S.; NORTON, David P. (2000). Cómo utilizar el Cuadro de Mando Integral para implantar y gestionar su estrategia. Barcelona: Gestión 2000.
LÓPEZ VIÑEGLA, A. (2001). “El balanced scorecard y el cuadro de mando como herramientas complementarias. Un análisis diferenciado.” Revista Gestión.
BALLVË, Alberto (2000). Tablero de Control: organizando información para crear valor. Buenos Aires: Macchi.
KARLÖF, Bengt (1992). Práctica de la estrategia. Buenos Aires: Granica.
MINTZBERG, Henry; QUINN, James Brian (1993). El proceso estratégico: conceptos, contextos y casos. México: Prentice Hall Hispanoamericana.
OLVE, Nils-Göran; ROY, Jan; WETTER, Magnus (2000). Implantando y gestionando el Cuadro de Mando Integral: guía práctica del Balanced Scorecard. Barcelona: Gestión 2000.
MÜNCH, Lourdes (2005). Planeación Estratégica: el rumbo hacia el éxito. México: Editorial Trillas.
PORTER, Michael E. (1997). Ventaja competitiva: creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: Editorial Continental.
PORTER, Michael E. (2005). Estrategia y ventaja competitiva. Buenos Aires: Ediciones Deusto S.A.
PORTER, Michael E. (1999). Ser competitivo: nuevas aportaciones y conclusiones. Bilbao: Ediciones Deusto S.A.

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Revista Perspectivas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La Revista Perspectivas de la Universidad Católica Boliviana, es una revista de acceso abierto, por lo tanto, es de libre acceso en su integridad. Está permitida su lectura, búsqueda, descarga, distribución y reutilización legal en cualquier tipo de soporte únicamente para fines no comerciales, siempre y cuando la obra sea debidamente citada.