Analysis of Housing Demand: A Marketing Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/yxcdzm15

Keywords:

demand, market, housing, Tarija

Abstract

In this paper we present the results of research carried out in order to estimate the market, company, and housing demand in Tarija – Bolivia, and also to determine the salient features of that market. For this, we resort to a quantitative and qualitative market research, including multivariate regression analysis.

Although the topic of the demand is quite old, worked largely by economists worldwide, at an enterprise level, there are still weaknesses in its determination, the lack of historical information, the lack of a belief in the benefits to be gained in decision making, to the executives, are the triggers for every time we downplayed, forgetting that the business strategy lies over the concept of market and, of course, that of demand.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andrés Milton Coca Carasila, Universidad Católica Boliviana

    PhD in Business Administration and Management. Director of the Department of Administration, Economics and Finance

  • Pablo Iván Molina Higueras, Universidad Católica Boliviana

    Master in Management. Department of Business Sciences, Universidad Católica Boliviana “San Pablo”, Tarija.

References

Analistas Financieros Internacionales (2003): Estimación de la demanda de vivienda en España (2003–2008), Madrid: AFI.

BALL, M. (2005): RICS European Housing Review 2005 (Report), U.K.: RICS.

Banco Interamericano de Desarrollo (1996): Bolivia: Estudio del mercado e instituciones para el financiamiento de vivienda, Cambridge: Abt Associates Inc.

CEPAL (1996): Producción de vivienda en América Latina y el Caribe: Áreas de interés para una política habitacional innovativa, Santiago de Chile.

CEPAL (1996): La situación de la vivienda en América Latina.

COLOM, M.C., Martínez, R. y Molés, M.C. (2002): “Un análisis de las decisiones de formación de hogar, tenencia y demanda de servicios de vivienda de los jóvenes españoles”, Moneda y Crédito, 215, pp. 199–223.

COLOM, M.C. y Molés, M.C. (2004): “Movilidad, tenencia y demanda de vivienda en España”, Estadística Española, 157(46), pp. 511–533.

DIEZ de Castro, E. y Landa, B. (1994): Investigación en marketing, Madrid: Editorial Civitas.

DUCE, R.M. (1995): “Un modelo de elección de tenencia de vivienda para España”, Moneda y Crédito, 201, pp. 127–152.

EGEBO, T., Richardson, P. y Lienert, I. (1990): “A model of housing investment for the major OECD economies”, OECD Economic Studies, 14, pp. 151–188.

ERMISCH, J.F., Findlay, J. y Gibb, K. (1996): “The price elasticity of housing in Britain: Issues of sample selection”, Journal of Housing Economics, 5, pp. 64–86.

GOODMAN, A.C. (2002): “Estimating equilibrium housing demand for stayers”, Journal of Urban Economics, 51, pp. 1–24.

HAMEL, G. y Prahalad, C.K. (1995): Compitiendo por el futuro: estrategia crucial para crear los mercados del mañana, Barcelona: Ariel Sociedad Económica.

HARAMOTO, E., Jadue, D. y Tapia, R. (1997): “Programa de viviendas básicas en la Región Metropolitana: un análisis crítico desde una perspectiva global”, Revista de Arquitectura, 9, Santiago de Chile: Universidad de Chile, Facultad de Arquitectura y Urbanismo.

INE (2001): Censo Nacional de Población y Vivienda 2001.

JAÉN, M. y Molina, A. (1994): “Un análisis empírico de la tenencia y demanda de vivienda en Andalucía”, Investigaciones Económicas, 18, pp. 143–164.

JOHNSON, D. (2000): Métodos multivariados aplicados al análisis de datos, México DF: International Thomson Editores S.A.

KOTLER, P. (1999): El marketing según Kotler: cómo crear, ganar y dominar los mercados, Barcelona: Paidós.

KOTLER, P. y Keller, K. (2006): Marketing Management (12ª edición), New Jersey: Pearson, Prentice Hall.

LEE, L.F. y Trost, R.P. (1978): “Estimation of some limited dependent variable models with application to housing demand”, Journal of Econometrics, 8, pp. 357–382.

MALPEZZI, S. y Mayo, S.K. (1987): “The demand for housing in developing countries: Empirical estimates from household data”, Economic Development and Cultural Change, 4(35), pp. 687–721.

MOLINA, P. (2005): Plan de negocios para el emprendimiento de una empresa constructora de vivienda. Caso: Urbanización La Pradera (Tesis de MBA), Tarija, Bolivia: Universidad Católica Boliviana.

Nueva Economía (2003): Balance del sector de la construcción, Bolivia.

RABADÁN, R. y Alto, M. (2003): Técnicas cualitativas para la investigación de mercados, Madrid: Pirámide.

ROSEN, H.S. (1979): “Housing decisions and the U.S. income tax: An econometric analysis”, Journal of Public Economics, 11, pp. 1–23.

SANTESMASES, M., Sánchez, A. y Valderrey, F. (2003): Mercadotecnia: conceptos y estrategias, Madrid: Pirámide.

Análisis de la Demanda de Vivienda: un enfoque de Marketing

Downloads

Published

2012-05-30

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Analysis of Housing Demand: A Marketing Approach. (2012). Revista Perspectivas, 29, 7-29. https://doi.org/10.35319/yxcdzm15

Similar Articles

1-10 of 91

You may also start an advanced similarity search for this article.