Incorporating Statistics into Sports Training: An Innovative Approach in Bolivia

Authors

  • Julia Claudina Mancilla Heredia Universidad Técnica del Beni Author
  • José Eduardo Mancilla Pereira Universidad Técnica Privada Cosmos Author

DOI:

https://doi.org/10.35319/9y95n958

Keywords:

Applied Statistics, Sports Training, Data­Driven Decision Making, Physical Activity and Sports Sciences, Sports Statistics Education

Abstract

This article explores the critical importance of statistics in sports training in Bolivia, highlighting its role in indirectly improving sports performance through data­driven decisions. The research focuses on developing statistical analysis skills among sports trainers and students of Physical Activity and Sports Sciences. Through a mixed­methodological approach that combines qualitative and quantitative techniques, the effectiveness of statistics in turning data into applicable information and knowledge is examined. The findings reveal a significant deficiency in statistical training in sports in Bolivia and a correlation between the lack of statistical training and poor performance in international competitions. The implementation of theoretical­practical workbooks emerges as an innovative solution to enhance the understanding and application of statistics, thereby facilitating more effective training strategies and informed decisions. The article concludes by emphasizing the importance of integrating statistics into sports training, not just as an academic discipline but as a practical tool for strategic decision­making and optimizing sports performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Julia Claudina Mancilla Heredia, Universidad Técnica del Beni

    Doctor in Development, Complexity, and Education. Master’s degree in Economic Development and Public Policies, and in Migration and Intercommunity Relations, with a specialization in Migration and Co-development. Holds postgraduate training in Modern Statistical Measurement Methods. Co-founder of the Karu & Usqay Center for Sports Biostatistics. Consultant at the Research Center for Mathematics and Economics.

  • José Eduardo Mancilla Pereira, Universidad Técnica Privada Cosmos

    Postgraduate professor at Universidad Técnica Privada de Santa Cruz.

References

Aguado Casas, I. N., & Rangel Mayor, L. A. (2018). Metodología para el perfeccionamiento de la competencia didáctica del docente de cultura física. Podium: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 13(2), 170-­181. Recuperado de https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/755/pdf

Álvarez De Zayas, C. (2004). Elementos Epistemológicos de las Matemáticas y su Enseñanza. Cochabamba, Bolivia: Ediciones Kipus.

Álvarez De Zayas, C. (2016). Didáctica Elemental. Cochabamba, Bolivia: Ediciones Kipus.

Anoceto, M. M., & Roque, R. F. (2005). Visión interdisciplinar de la metodología de la investigación con la estadística para favorecer el accionar científico de los investigadores del deporte. Revista Cubana de Educación Superior, 62-70.

Arévalo, C. G. (2005). El proceso de programación en la enseñanza de la actividad física y el deporte. Apuntes Educación Física y Deportes, (80), 20-28.

Barrow, H., & Brown, J. (1992). Hombre y Movimiento. Barcelona, España: Ediciones Doyma.

Espinoza Melo, C. C., & Sánchez Soto, I. R. (2014). Aprendizaje basado en problemas para enseñar y aprender estadística y probabilidad. Paradigma, 35(1), 103-128.

Fajardo, M. (2011). Contribución de la Estadística Matemática a la preparación deportiva sostenible. EFDeportes. Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd153/estadistica-matematica-preparacion-deportiva-sostenible.htm

Feu Molina, S., Ibáñez Godoy, S. J., & Gozalo Delgado, M. (2010). Influencia de la formación formal y no formal en las orientaciones que adoptan los entrenadores deportivos. Revista de Educación, (353), 615-640.

Florez, R. (1994). Hacia una Pedagogía del Conocimiento. Santafé de Bogotá, Colombia: MacGrawHill.

Gómez, J. F. G. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Revista Educación y Pedagogía, (12-13), 339-350.

Hernández Vélez, T., & Sarria Stuart, Á. (2015). El desarrollo del pensamiento estadístico en el postgrado del profesional de la cultura física y el deporte. EFDeportes.com, Revista Digital, 19(201). Recuperado de http://www.efdeportes.com/

Johnson, F. N. M. (2022). ¿Movimiento humano o motricidad humana?: Análisis de algunas perspectivas filosóficas. Revista Internacional de Filosofía Teórica y Práctica, 2(1), 159-178.

Martínez Marín, M. & Oña Sicilia, A. (2007). Control y aprendizaje motor. Madrid, España: Síntesis.

Mujica, F. (2021). Filosofía idealista y Educación Física. Análisis del dualismo cuerpo y alma.

Flórez Ochoa, R. (1994). Pedagogía del conocimiento. McGraw-Hill.

Opertti, R. (2003). Caminos posibles para las transformaciones educativas. Cuadernos de Investigación Educativa, 1(11), 43-54.

Pousa Martínez, D. (2021). Aplicación de la Estadística en el Ámbito Deportivo. Universidad de A Coruña, Facultad de Economía y Empresa.

Priego, J. I., Olaso, J., Llana, S., Pérez, P., González, J. C., Sanchís, M., & Schutheis, J. M. (2019). Un modelo. Apuntes, Educación Física y Deportes, 79, 40-48.

Sánchez¬Lastra, M. A., Martínez¬Lemos, R. I., Díaz, R., Villanueva, M., & Ayán, C. (2020). Efecto de un programa de natación en la condición física de preescolares. Retos, 37, 48-53.

Sicilia, A. O. (2014). Control y aprendizaje motor. Madrid, España: Síntesis Editorial.

Vélez, T. H., & Stuart, Á. S. (2016). El desarrollo del pensamiento estadístico en el postgrado del profesional de la cultura física y el deporte. Ciencia y Actividad Física, 3(2), 53-63.

Incorporating Statistics into Sports Training: An Innovative Approach in Bolivia

Downloads

Published

2024-05-30

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Incorporating Statistics into Sports Training: An Innovative Approach in Bolivia. (2024). Revista Perspectivas, 53, 131-160. https://doi.org/10.35319/9y95n958

Similar Articles

1-10 of 231

You may also start an advanced similarity search for this article.